ترسیم دیوارهای برشی بصورت دسته‌ای و ساده در نرم‌افزار ETABS 2015

دیوارهای دسته‌ای (Wall Stacks): با استفاده از این قابلیت می‌توان به راحتی هندسه‌های پیچیده دیوار را ایجاد نمود. این یک قابلیت جدید در برنامه ETABS 2015 است.

برای دیدن فیلم آموزشی این مورد، اینجا کلیک کنید

 با استفاده از مسیر Draw menu > Draw Wall Stacks (Plan, Elev, 3D) قادر به ترسیم دیوارهای برشی با شکل‌ها دلخواه و به صورت سریع خواهید بود. در شکل زیر این مورد نشان داده شده است.

دیوار برشی بتن آرمه سیستم کاملاً مناسب و با صرفه‌ای برای سیستم‌های لرزه‌بر ساختما‌ن‌های بلند است. رفتار نرم و عدم کاهندگی در بارهای متناوب، و قابلیت تغییر مقاومت خمشی و برشی به میزان دلخواه در طبقات، این سیستم را بسیار جذاب و قابل اعتماد ساخته است. این دیوارها مانند یک تیر طره‌ای عمودی عمل می‌کنند و تا ساختمان‌های تا 35 طبقه مقرون به صرفه می‌باشند. نقطه منفی در به کار بردن دیوار برشی این است که از نظر معماری فاقد انعطاف پذیری سیستم‌های قابی می‌باشند و نمی‌توان براحتی فضاهای بسیار باز ایجاد کرد. یک روش دیگر برای بهبود سیستم‌ دیوار برشی، ترکیب آن با سیستم قاب خمشی است. جابجایی دیوار برشی بصورت خمشی، و قاب خمشی به صورت برشی است و ترکیب این دو بویژه در ساختمان‌های 40 تا 60 طبقه، یک اثر اندرکنشی سودمند را در پی دارد که بسیار بهتر از عملکرد تک‌تک هر یک از این دو سیستم لرزه‌بر است. سختي و مقاومت برشي زياد، رفتار نرم و عدم كاهندگي در بارهاي متناوب، قابليت تغيير مقاومت و سختي از مزاياي اين سيستم است